Detaljhandlare utnyttjar sina fysiska platser för att erbjuda en unik upplevelse som inte kan replikeras online. Detta kallas för phygital engagement och hjälper fysiska butiker att ompositionera sig inom detaljhandeln.
Några exempel är Apples nya torgkoncept, Nordstroms personliga shoppare och till och med en kassalös butik som heter Amazon Go.
Omnikanal
I det här sammanhanget avser omnichannel hur varumärken samordnar sina distributions-, marknadsförings- och kommunikationskanaler så att en kund får en sömlös, enhetlig varumärkesupplevelse över alla kontaktpunkter. Detta inkluderar att handla online från en stationär eller mobil enhet, via telefon eller i en fysisk butik. En kund kan till exempel kontrollera tillgängligheten för en produkt online och sedan hämta upp den i butiken för att undvika fraktkostnader. Butikspersonalen kan också använda data för att rekommendera produkter till kunder som redan har gjort ett onlineköp.
Detaljhandlare som anammar denna trend och levererar en sammanhängande, konsekvent upplevelse kan bygga upp kundlojalitet och behålla kunderna samtidigt som de skapar nya intäktsströmmar. Det är så här fysiska butiker kan överleva i framtidens detaljhandel. Med kundinriktade appar som uppgraderas för att inkludera realtidskommunikationsfunktioner och digitala butikstjänster som provköp, finns det gott om möjligheter för fysiska butiker att blomstra. Men det kommer att krävas ett engagemang för innovation som kommer att förändra den traditionella fysiska butiken och placera den i framkant inom detaljhandeln.
Phygital
Phygital innebär att gränsen mellan fysiska och digitala upplevelser kommer att vara så suddig att kunderna inte ens kommer att känna igen den. Tänk på de kiosker vi använder på flygplatser och banker – de är klassiska exempel på phygital innovation eftersom de gör det enkelt för konsumenterna att utföra uppgifter snabbt och enkelt utan att någonsin behöva lämna sin fysiska plats.
Många e-handelsvarumärken utforskar också phygitala strategier för att erbjuda sina kunder en upplevelse som är sömlöst kopplad mellan de fysiska och digitala världarna. Det kan vara så enkelt som en QR-kod på en affisch som annonserar ett event i butiken eller så avancerat som en AR-upplevelse där kunderna kan känna hur mjuk en ny tröja är eller hur ett par skor som de har beställt online men inte kan prova i butiken passar dem. Återförsäljare som kan överbrygga klyftan mellan fysiskt och digitalt kan erbjuda sina kunder en mer holistisk kundupplevelse som minskar antalet kundbyten, missnöje och frustration.
Stadens torg
Den digitala shoppingrevolutionen har förändrat hur chefer för fysiska butiker ser på sina prioriteringar. Visst måste de fortfarande förstå sina kunder och arbeta för att leverera rätt sortiment, service, värde och upplevelse. Men de bör också titta på hur de kan få kontakt med kunderna på nya och spännande sätt. Det beror på att den gamla modellen, som fokuserade på att få kontakt med kunderna genom en butiks produkter, inte fungerar längre.
Torg är ofta placerade framför samhällsinstitutioner och offentliga byggnader som stadshus eller tingshus. De kan vara omgivna av lokala butiker och restauranger eller användas för marknader. Under 1600- och 1700-talen uppstod en annan typ av torg: slottstorg (franska: Place royale eller nederländska: Koningsplein). Dessa utformades för att framhäva en byggnads storslagenhet. De var mer symmetriska än sina motsvarigheter på marknaden och kunde rymma militärparader och ceremonier. Idag har de blivit en symbol för makt och status i europeiska städer.
Virtuell concierge
Om fysiska butiker ska ha en framtid måste de konkurrera med upplevelser. Dagens konsumenter är vana vid omedelbara transaktioner online och vill ha utmärkt kundservice; de vill ha hörnrummet med utsikten, en sallad som smakar precis rätt och tröjan i perfekt storlek. Även om konsumenterna fortfarande föredrar mänsklig kundservice (ett faktum som fick vissa detaljhandlare att välja enbart e-handel under pandemin), förändrar teknikdrivna conciergetjänster många varumärkens sätt att arbeta. Dessa AI-drivna assistenter kan inte bara svara på nyanserade frågor med en naturlig samtalsröst, utan också utföra kontextuellt lämpliga åtgärder.
Din virtuella concierge kan till exempel föreslå restaurang- eller salongsrekommendationer baserat på frågans sammanhang, beställa mat to-go, boka tid på ett spa eller till och med registrera ett nytt fordon åt kunderna. Dessa tjänster kan integreras med ditt PMS, din bokningsmotor, ditt POS-system eller din betalningsgateway – de flesta erbjuder redan etablerade anslutningar eller API-information för enkel integration.