Ideella organisationer har mycket att lära företag om varumärkesprofilering, marknadsföring, tjänsteleverans, penninghantering och ledarskap. Men alltför ofta misslyckas crossover-chefer med att dra lärdom av detta.
De förväntar sig till exempel att kunna genomföra stora förändringar lika snabbt som de gjorde under sina karriärer i vinstdrivande företag och tar inte hänsyn till den ideella kulturen eller informella maktstrukturer. De underskattar också utmaningen med att mäta social förändring.
Fokusera på uppdraget
Många väljer att arbeta i ideella organisationer för att de brinner för organisationens uppdrag. En ideell miljö kan dock vara en utmaning för dem som är vana vid företagsmiljöer som förlitar sig på snabba beslut och tydlig ansvarsskyldighet.
De flesta organisationer är inriktade på en central vision, som att ta itu med en social fråga, främja utbildning eller konst eller tillhandahålla hälso- och sjukvård till utsatta grupper. Detta kan skapa en känsla av mening för de anställda och främja en starkare koppling till organisationen.
För att framgångsrikt nå målen för en ideell organisation är det viktigt att organisationen tydligt definierar sitt fokus. Detta kan bidra till att förhindra att organisationen spårar ur och slösar resurser på insatser som inte är nödvändiga eller som kan vara bättre lämpade för andra leverantörer. Till exempel skulle en ideell organisation som använder sina medel för att befria världen från landminor sannolikt vara bättre betjänt av att samarbeta med ett privat företag som är specialiserat på detta område.
Investera i dina medarbetare
Ideella organisationer är beroende av en stor och mångsidig volontärbas. Det innebär ofta att personalen måste ha många hattar på sig och snabbt byta kompetens. Dessutom måste ideella ledare bygga en kultur som värdesätter människor och erkänner deras hårda arbete. Detta bidrar till att säkerställa att medarbetarna förblir engagerade och investerade i organisationens uppdrag. Medan många företagsledare försöker hålla nere omkostnaderna förstår framgångsrika ideella organisationer att de måste investera i sina anställda, volontärer och infrastruktur. På så sätt kan de generera långsiktig avkastning.
New Profit är en aktiv investerare och partner i de organisationer som företaget finansierar. Innan företaget beviljar finansiering ägnar det cirka 100 timmar åt att analysera varje ideell organisations uppdrag, finansiella modell, påverkan och tillväxtstrategi. Dessutom sitter en New Profit-partner i varje organisations styrelse som en daglig rådgivare och hjälper ledningsgruppen att förfina sin modell för social förändring och bygga upp sin kapacitet. Denna typ av strategiskt stöd är sällsynt inom sektorn.
Inspirera dina kunder
Att lära känna sina kunder, förstå deras rationella och känslomässiga drivkrafter och kommunicera med dem på ett personligt sätt är en viktig affärsfärdighet som bidrar till att öka försäljningen, vinstmarginalerna och kundlojaliteten. Ideella organisationer kan lära sig detta av företag och använda det för att inspirera sina kunder, som ofta är deras främsta finansieringskälla.
Företagsledare har en värdefull roll att spela i ideella organisationer, som styrelseledamöter, givare, partners och chefer. De underskattar dock ofta komplexiteten i att leda en ideell organisation.
Var ansvarstagande
Ideella organisationer har en unik position eftersom de hjälper behövande och drivs av donationer och finansiering som de får från allmänheten. Detta kräver att alla, från högsta ledningen till de mest juniora medarbetarna, är ansvariga för sina handlingar på regelbunden basis. Ansvarstagande handlar inte bara om att följa lagar och regler, utan är djupt förknippat med organisationens syfte och allmänhetens förtroende. De bästa ideella organisationerna har ett integrerat system för ansvarsutkrävande som säkerställer att alla anställda håller högsta standard och att deras arbete gör en positiv skillnad i andras liv.
Ideella organisationer har en komplex uppsättning ansvarsrelationer som ofta omfattar ansvar gentemot givare, kunder, intressenter i samhället och medarbetare. Det är viktigt att prioritera ansvarsskyldighet uppåt gentemot givare och ansvarsskyldighet nedåt gentemot de samhällen som den ideella organisationen betjänar, men det kan vara svårt att balansera de olika kraven på resurser. En blandning av informella och formella mekanismer för att förbättra ansvarsskyldigheten nedåt är det mest effektiva sättet att hantera denna utmaning.